Aidan Ferguson

Mezzo-soprano

Aidan Ferguson

Soprano

Aidan Ferguson is gaining a strong reputation for her beautiful artistry and ability. Following her recent performance of Mère Marie de L’Incarnation with l’Opéra de Montréal, the Montreal Gazette wrote, “Aidan Ferguson produced the strongest singing of the evening.” Ms. Ferguson established her career as a mezzo-soprano both across Canada and as a member of Theater Basel in Switzerland, where she appeared as Emilia in Otello, Nicklausse in Les Contes d’Hoffmann, the title role in the Rape of Lucretia, and Zweite Magd in Strauss’ Daphne. Since returning to Canada, she has re-focused her repertoire, moving toward soprano roles under the mentorship of Frances Ginzer. Ms. Ferguson’s 2017 season continues with the Overseer in Edmonton Opera’s Elektra, which she recently sang for l’Opéra de Montréal.

While still performing as a mezzo-soprano she was heard in Messiah with the Edmonton and Winnipeg symphonies, Palmeri’s Misa a Buenos Aires at the Lanaudiere Festival in Québec, Weihnachtsoratorium for the Victoria Symphony as well as with Yannick Nézet-Séguin and l’Orchestre Métropolitain and Dryad in Ariadne auf Naxos for Pacific Opera Victoria. Further credits include Flora in La Traviata and Marcellina in Le nozze di Figaro for l’Opéra de Montréal, Carmela in La Vida Breve with the Toronto Symphony, and Mozart’s Requiem with Edmonton’s Pro Coro. Ms. Ferguson is an Alumna of Opéra de Montréal’s Atelier Lyrique and has received grants from the Jacqueline Desmarais Foundation.

February 2017

Opera

Britten Mrs. Herring
Female Chorus
ALBERT HERRING
THE RAPE OF LUCRETIA
Bizet Véronique DR. MIRACLE
De Falla Carmella LA VIDA BREVE
Donizetti La Marquise LA FILLE DU RÉGIMENT
Dvorak            Second Nymph            RUSALKA
Handel Zenobia RADAMISTO
Heggie Sister Catherine DEAD MAN WALKING
  Maddy THREE DECEMBERS
Menotti            The Secretary THE CONSUL
Mozart Dorabella
Donna Elvira
Marcellina
Second Lady
COSÌ FAN TUTTI
DON GIOVANNI
LE NOZZE DI FIGARO
DIE ZAUBERFLÖTE
Offenbach Brambilla LA PÉRICOLE
Puccini La Ciesca GIANNI SCHICCHI
Purcell Sorceress DIDO AND AENEAS
Strauss, R. Dryad ARIADNE AUF NAXOS
Verdi Emilia OTELLO
  Giovanna
Amelia’s Maid
RIGOLETTO
SIMON BOCCANEGRA
  Flora LA TRAVIATA
Walton Madam Popova THE BEAR

 

 

Concert

Bach Verngügte Ruh
Weihnachtsoratorium
Berlioz Les nuits d’été
Brahms Liebeslieder
Zwei Gesänge Op. 91
Chausson Chanson perpétuelle
Copland 12 Songs of Emily Dickinson
De Falla Siete canciones populares españolas
Handel Messiah
Jenkins Requiem
Mahler Lieder eines fahrenden Gesellen
Mozart Mass in C minor
  Requiem in D minor
Vivaldi Gloria
  Magnificat

 

“La mezzo-soprano Aidan Ferguson, en mère Marie de l’Incarnation, est impériale. Sa voix domine les autres de sa puissance et la chanteuse impressionne par son aplomb.”
Caroline Rodgers, La Presse

“Mezzo-soprano Aidan Ferguson produced the strongest singing of the evening as tough-minded Mother Marie with her call for a vow of martyrdom.”
Arthur Kaptainis, Montreal Gazette 

“Also alumnas of the Atelier lyrique program, mezzo-sopranos Aidan Ferguson and Marie-Josée Lord gave masterful interpretations to their respective roles.” 
Kiersten Van Vliet, La Scena

“Les interprète de Blanche (Marianne Fiset), nouvellement intégrée à l’ordre, Madame de Lidoine (Marie-Josée Lord), prieure remplaçant Madame de Croisy (Mia Lennox) après sa mort et Mère Marie de L’Incarnation (Aidan Ferguson), offrent des performances vocales et scéniques tout en finesse et en force.”
Arianne Lessard, La Fabrique crepue

 “La soprano Marianne Fiset et la mezzo-soprano, Aidan Ferguson, bouleversent par leur voix précise et puissante.” 
Marie Paule Preimeau, Les Meconnus

“The supporting cast of current and recent members of the Atelier lyrique, the OdM’s apprentice program, was led by bass Alexandre Sylvestre and mezzo Aidan Ferguson, who excelled as Bartolo and Marcellina, respectively.”
Wah Keung Chan, The Gazette

“Des cinq rôles mineurs, on retient Aidan Ferguson en Marcelline, même si elle est évidemment trop jeune pour ce rôle de mégère.”
Christopher Huss, Le Devoir

“Les autres membres de la distribution, qui ont reçu une formation à l’Atelier lyrique de l’Opéra de Montréal ou y sont actuellement en stage, et en particulier Aidan et Aaron Ferguson, complètent fort bien la distribution et démontrent qu’avec des choix judicieux le talent que produit cette école de formation permet à l’Opéra de Montréal d’offrir des productions de classe internationale.”
Daniel Turp, Blogue Lyrique

“Albertan mezzo Aidan Ferguson, as the Secretary at the Consulate, was a ruthless, by-the-book bureaucrat whose humanity slowly seeped in, making her more real than the commonly encountered caricature.”
Opera Canada

“Aidan Ferguson traduit bien les étapes menant la secrétaire insensible à la femme capable de compassion.”
Louis Bilodeau, Avant Scène Opéra

“Une autre mezzo, Aidan Ferguson, incarne la secrétaire à petites lunettes, machine à écrire et classeur. La voix est solide et l’interprétation mêle souplesse, voire humour, à la sécheresse habituelle.”
Claude Gingras, La Presse

“Aidan Ferguson (The Secretary) lent an ironic, and as appropriate, humorous edge to the action.”
Earl Arthur Love, Concertonet.com

“This year’s crop of the Atelier lyrique seems to be the best in years. Aidan Ferguson’s clear mezzo gives the role of the inflexible secretary the right dimension.”
Wah Keung Chan, The Gazette

“De la soirée entière, le sujet le plus doué à tous égards est une chanteuse: Aidan Ferguson, grande et belle fille de l’Alberta qu’on avait découverte deux soirs plus tôt en Marquise de La Fille du régiment. Montrant, cette fois encore, l’aisance d’une artiste professionnelle, elle adapta son riche mezzo et sa forte présence scénique aux personnages contrastants de Donna Elvira, Carmen et la Périchole.”
Claude Gingras, La Presse

“I was most impressed by Edmonton mezzo Aidan Ferguson as the Marquise of Birkenfeld. Her spoken French diction and meter were remarkable, and she sang with a clear legato, leaving me wanting more.”
Wah Keung Chan, Montreal Gazette

“Les stagiaires participant au spectacle – solistes et choristes- furent tous à leur affaire, et tout particulièrement la mezzo Aidan Ferguson, une belle grande fille avec de la voix et l’exacte allure de la marquise, mère véritable de Marie.”
Claude Gingras, La Presse

“En fait de stagiaires, nous pouvons témoigner que la voix de mezzo d’Aidan Ferguson se développe en ampleur. Elle n’hésite pas a user du registre de poitrine qu’elle maîtrise bien.”
Christophe Huss, Le Devoir

“…Dans les deux cas, carrière assurée. Moyennant beaucoup de travail, la même prediction s’applique à d’autres sujets au réel potentiel – cinq chanteuses…et la mezzo canadienne Aidan Ferguson.”
Claude Gingras, La Presse

“The choir has booked an impressive roster of vocal soloists. Mezzo-soprano Aidan Ferguson was a winner of the Choral Society’s 2008 New Discoveries Auditions for Young Artists. More than 60 young singers from across Canada auditioned and a panel that included Larkin chose three winners. The New Discoveries singers perform with the choir as soloists and are also presented in recital. Choir officials say Ferguson wowed listeners when the choir presented the singers in recital in March. A graduate student at McGill University. Ferguson has been accepted into the Atelier Lyrique program with Opéra de Montréal.”
Smazie – Ottawa Citizen classical Ottawa blog

“Le côté “examen” de la chose est délicat pour le critique non averti du stade auquel ces jeunes chanteurs se situent dans leurs etudes. Le fait est que les deux chanteuses qui ressortent du lot, Alexandra Hill et Aidan Ferguson, ici au coeur d’une épreuve en vue de l’obtention de leur maîtrise. On leur souhaite de l’obtenir avec felicitations du jury et de les revoir, car les voix et la présence sont notables… on assurément le niveau de futures pensionnaires de l’Atelier de l’Opéra.”
Christophe Huss, Le Devoir

“Of the opening night’s cast, the female leads commanded the stage most competently; Aidan Ferguson’s well-developed mezzo voice emotively conveyed the woes and virtues of Zenobia.”
Kate Molleson, The Montreal Gazette

“Two virtuous ladies, Radamisto’s wife, Zenobia, and his sister, Polissena, completely dominated the evening’s proceedings… Aidan Ferguson was equally impressive in the vocally equivocal role of Zenobia. Throughout, but especially in the inspired duet with her husband, “Se teco vive il cor,” she revealed a perfectly blended , ample yet flexible mezzo-soprano voice that was allied to a poised stage presence and keen musicality.”
Richard Turp, Opera Canada

“On retiendra donc de la soirée à laquelle McGill nous avait conviés mardi les patronymes de Lara Ciekiewicz et d’Aidan Ferguson. La qualité et solidité de leur chant en Fiordiligi et Dorabella auront au moins fait partiellement oublier la farce scénique…Quant aux deux revelations, la mezzo Ferguson possède un gabarit vocal impressionnant.”
Christophe Huss, Le Devoir

NEWS

Aidan Ferguson appears as Mère Marie in Poulenc’s Dialogues des carmélites with Opera de Montréal. Performances are on January 28, 31 and February 2, 4.

www.operademontreal.com

elektra-banner

With the Edmonton Opera

Aidan Ferguson joins the Edmonton Opera on March 11, 14, and 16 singing the role of the Overseer in Strauss’s Elektra.

https://edmontonopera.com